Методична робота

ПРОГРАМА  2 - го ЗАСІДАННЯ


«Сучасний урок»

підготувала
вчитель початкових класів
Чорнойван Ірина Володимирівна

2016 н.р.

Шановні колеги!

Сьогодні ви прокинулися з думкою, що вже добігає кінця другий місяць навчального року, а відчуття змін немає й усе ще чогось не вистачає для цілковитого вчительського щастя.

Тоді варто сказати собі : «Сьогодні я буду «новою». Усім посміхатимусь, випромінюватиму любов і тепло, не дратуватимусь і промовчу, чи принаймні, добре обміркую, чи говоритиму щось.»

« На Горі Мудрості жив Майстер-Великий Учитель. Наставляючи своїх учнів Мудрець говорив:

- Коли ви почуваєте себе добре, у вас усе виходить, ви всім задоволені. То в цей час і ваш настрій схожий на чисту воду. І думки у вас ясні і чисті

-Коли в голову приходять відмінні ідеї, настрій - прекрасний, душа радіє, очі світяться, то і думки стають схожими на феєрверк

- Але на жаль коли настрій сумний, здається, що й день неприємний, в душі холодно, вам образливо, тоді й думки схожі на мутну воду

Рікою життя пливе багато сміття. Наша місія - « вчити плавати» у чистій воді. Ми всі думаємо про це.

Якщо ви об'єднаєте свої думки з думками інших людей, то ваш розум породить такі думки, яких у вас ніколи ще не бувало». Д.Максвелл.

То ви вже готові до нового дня?

Так, розпочнімо його з гарного настрою і нехай ще один прежитий день буде для вас по-новому.

От же, ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ - СУЧАСНИЙ УРОК! Бажаємо ми цього чи ні, але на Уроці здійснюється Диво, справжнє. Існує дивовижний зв'язок з Небом: ми віддаємо «ТУДИ» та обов'язково отримуємо «ЗВІДТИ» - імпульс, який дає нам потужну силу до того ДИВА. Дива на уроці! Його Величність - Сучасний Урок і ми - Дирижери.

Сучасний урок - основа ефективного та якісного навчання

Великий педагог Сухомлинський сказав « Урок - це дзеркало загальної та педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»

Урок - это форма организации обучения с группой учащихся одного возраста, постоянного состава, занятие по твердому расписанию и с единой для всех программой обучения

Я.А.Коменский

З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок - це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.

Урок - не самоціль. Це інструмент виховання й розвитку, формування компетентної життєтворчої особистості. І якщо ми хочемо перевести нашу школу в режим розвитку, ми повинні досконало опанувати цим інструментом, навчитися більш раціонально його використовувати, досконало освоїти керування ним.

По-перше, урок у школі був і залишається основною формою організації навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток компетентної особистості.

По-друге, життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й моменти навчально-виховного процесу.

Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.

Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення.

На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника школи, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості. Тому сьогодні завдання нашого тренінгу - сконструювати. Модель компетентнісного уроку, яка б допомогла й вчителю, й учню реалізувати найголовнішу мету - забезпечити формування компетентної особистості, готової до життєздійснення.

Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.

Сучасний урок - це і зовсім новий, і не втрачає зв'язку з минулим.

Одним словом - актуальний, дієвий, сучасний, який має безпосереднє відношення до інтересів сьогоднішньої людини, насущний, існуючий,закладає основу для майбутнього

Сучасний урок - гармонія почуттів, дій, думок.

Сучасний урок - навчання не словом, а справою.

Сутність сучасного уроку виходить із завдань загальної освіти : активізувати емоції школяра (- я хочу,- я відчуваю, - я досягаю успіху) Учень - активний діяч процесу навчання. Думка учня активізується в процесі діяльності.

Характеристика сучасного уроку

  • на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
  • на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
  • на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!

С - самовираження, самостійність, самоосвіта;

У - успішність, урізноманітнення, удосконалення, упровадження, універсальність

Ч - чіткість, чесність, чуйність;

А - актуальність, активність, аналітичність;

С - самоконтроль, саморегуляція, системність;

Н - навички, науковість, наполегливість;

- ИЙ

У - уміння, упевненість, універсальність, успіх, унікальність

Р - раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота, реалізація, ризики

О - оптимальність, організація, об'єктивність, оптимізм, обдарованість, очікування; орієнтація на особистість

К - комфорт, корекція, контроль, компетентність, креативність, комунікація.

ОТЖЕ,

Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом із ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою.

Особливістюсучасного уроку є:

Компетентнісна спрямованість,що стає особливо актуальною в умовах модернізації освіти й сприяє формуванню ключових та предметних компетентностей

Діяльнісний та текстоцентричний підходи.

У зв'язку з цим змінюється змістовна лінія уроку, по-іншому викладається структура навчального матеріалу, модель уроку видозмінюється. Учитель, виконуючи одну зі своїх функцій - проектування педагогічної діяльності, вносить корективи як у формальну частину поурочного плану, так і в аналітичну (діагностичну), змістову лінію.

Кожен урок має сприяти ефективній реалізації основних функцій дидактичного процесу - освітньої, розвивальної, виховної, самовдосконалення.

Побудова уроку визначається багатьма чинниками: метою організації уроку, а отже, сукупністю проміжних цілей, які ведуть до досягнення мети уроку;

метою навчального процесу в цілому (урок є відрізком навчального процесу, і на цьому відрізку тією чи іншою мірою досягається весь комплекс цілей, що стоять перед навчальним процесом; разом з провідними цілями досягаються супровідні)

змістом навчального матеріалу, зазначеного в темі уроку;

добором методів, технологій, прийомів, форм навчання;

місцем уроку в системі уроків.

Ураховуючи сутність , мету, принципишкільного навчання, науковцікласіфікували 4 основні блоки вимог до сучасного уроку:

загально педагогічні дидактичні психологічні гігієнічні виховні

ОСВІТНІ ВИМОГИ ДО УРОКУ

  • Цілеспрямованість уроку.
  • Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.
  • Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.
  • Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);
  • Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
  • Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.
  • Варіативний підхід до формування структури уроку.
  • Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.

Вимоги до техніки проведення уроку

  • урок повинен бути емоційним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях;
  • темп і ритм уроку повинен бути оптимальним, дії викладача й учнів завершеними;
  • необхідний повний контакт у взаємодії викладача й учнів на уроці;
  • створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці;
  • змінювати за можливості види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання;
  • управляти навчальним процесом на уроці, більшу частину уроку активно працюють учні

Безперечно, вчителеві необхідно тримати в пам яті всі вимого до уроку і водночас не пригнічувати природне прагнення здійснювати намічені цілі по-своєму, максимально реалізуючи сильні сторони учня, своє бачення уроку.

Одним з недоліків сучасного уроку є звичка вчителя до прямого запозичення готових методичних розробок без внесення своїх наробок, без знання навчальних можливостей учнів, їхніх вікових особливостей, індивідуальних нахилів тощо. А позитивне явище - прагнення вчителя самостійно розробляти проекти своїх уроків.

Підготовка до сучасного уроку

  • Врахувати 4 блоки вимог до уроку;
  • Обрати ефективну технологію навчання;
  • Дотримуватися сучасної структури уроку;
  • Визначити час для кожного етапу уроку;
  • Підготувати всі питання і можливі відповіді;
  • Дати завдання дітям для попередньої підготовки;
  • Виробити критерії ефективного оцінювання;
  • Мотивувати учнів до вивчення теми;
  • Оголосити очікувані результати (цілі) заняття, критерії оцінки роботи, план проведення уроку

Обов язковим для вчителя є:

1. знання системи принципів дидактики;

2. знання типології уроків

3.структури процесу навчання.

Безпечно, треба пам'ятати : чим більше відповідність мети та результату, тим ефективніше, якісніше урок.

Тобто, в основі сучасного уроку має бути навчальна взаємодія:

  • співпраця,
  • співтворчість учителя з учнями,
  • набуття останніми не лише пізнавального, а й
  • соціального досвіду,
  • ураховуючи вплив предметного й
  • інформаційного середовищ.

Що таке сучасний урок?

Це урок мудрий, доречний, зрозумілий. Пропонуємо на хвилинку поринути у світ «Сучасного уроку» де є гуманність: на такому уроці дитину люблять, але вчать бути вимогливою до себе

= урок, де є демократичність: тут учень вільний, але дисциплінований;

= урок безпечний: тут дбають про здоров я дитини, але вчать відповідальності за себе

= урок затишний: тут усі учні відчувають себе рівними членами однієї родини, але не її центром;

= урок інтелектуальний: тут панує культурне навчання, але вчительі пам ятають, що в житті учнів є і буде ще багато цікавого

Основні характеристики якості уроку:

(коментар перед мотивацією)

У цій школі за партами сидять лікарі, актори, інженери, художники, письменники...Майбутні. А нині це маленькі люди (6,10,16 років), яких маємо навчати й ростити. Вони не схожі на нас у нашому шкільному дитинстві. Вони дивляться «інші» фільми, слухають «іншу» музику, мають «інших» кумірів. Між нами відстань часу, але ми хочемо їх розуміти. Ми повинні їх розуміти. Бо працюємо для них. І вчимося для них. І ми відповідальні за них. Перед собою, насамперед. І навіть за відповіді до мотиваційного дослідження : для чого я навчаюсь?

мотиваційне забезпечення - цілеспрямований діапазон стимулів, для підтримки й зміцнення навчальних мотивів різних груп і кожної дитини

2. Друга умова якості уроку

різноманітні джерела інформації та засоби навчання;

Ми повинні працювати і працюємо не тільки з підручником, а й методичними посібниками до предмета, різними робочими й контрольними зошитами;

Це й доступ до електронних джерел, до сучасних технічних засобів, поширення альтернативних педсистем. Але треба виконувати не просто нове, а необхідне.

технологічність навчання;Це зумовлено вимогами компетентнісно-зорієнтованої освіти. Учень має бути активним суб' єктом.

діяльнісний компонент уроку;Збагачення різними видами навчальноної взаємодії: групова робота, інтерактивні методи й прийоми, діалоги, полілоги, творчі та прогнозувальні завдання тощо.

інтегровані уроки;На практиці найбільш поширеними є уроки з міжпредметною інтеграцією:

контрольно-оцінювальна складова уроку; Контроль з боку вчителя й самоконтроль з боку учнів. Самоконтроль стимулює відповідальну поведінку дитини.

сприятливе психодидактичне , гігієнічне середовище уроку

Цей аспект організації уроку є надзвичайно важливим кри терієм реальної турботи вчителя про емоційне та психічне самопочуття дітей під час занять

Балаклійська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 імені О.А.Тризни

ЗАВІТАЙТЕ ДО НАС

вулиця Соборна, 95, м.Балаклія, Харківська область, 64200

НАПИШІТЬ МЕНІ

madam.chernoywan@gmail.com 

Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати